Wednesday

Projek rumah RM2b di Sabah

KOTA KINABALU 8 Feb. - Satu perkongsian pintar antara Lembaga Pembangunan Perumahan dan Bandar Sabah (SHTDA) dengan pemaju dari Semenanjung akan menyaksikan 20,000 buah rumah mampu milik dibina di seluruh Sabah dalam tempoh lima tahun akan datang.
Projek itu adalah susulan daripada memorandum persefahaman (MoU) yang telah ditandatangani pada 2008, kata Pengurus Besar SHTDA Jenar Lamda pada sidang akhbar selepas taklimat dengan pemaju projek tersebut Probil Sonati Development Sdn. Bhd., di sini, hari ini.
Projek tersebut yang melibatkan kos RM2 bilion akan dijalankan dalam empat fasa dengan sokongan daripada Bank Rakyat, Maybank, EON Bank dan Etiqa Insurance, katanya.
Bagaimanapun, Pengerusi merangkap Presiden Sonati Group Bhd. Datuk Ir. Nik Mokhtar Hassan berkata, projek itu akan berasaskan kepada permintaan, bergantung kepada kajian kemungkinan.
Menurutnya, fasa pertama dilancarkan pada Mei tahun ini dengan 6,000 buah rumah teres di Kunak, Kudat dan Sandakan dijangka disiapkan dalam masa dua tahun, melibatkan kos kira-kira RM616 juta.
Kawasan-kawasan lain yang telah dikenal pasti bagi projek tersebut ialah Tawau, Kota Kinabalu, Papar, Tuaran, dan bandar-bandar di kawasan pedalaman.
Selain rumah teres, jenis rumah yang akan dibina ialah pangsapuri, rumah berkembar dan banglo. Harga bagi rumah kediaman tersebut adalah antara RM85,000 dan RM2 juta dan agak rendah berbanding rumah-rumah lain dalam kelas yang sama.
Jenar berkata, selain ciri rumah tiga bilik dan dua bilik air, ia juga akan dilengkapi dengan kemudahan moden seperti akses wi-fi dan jalur lebar untuk menyediakan kepada keperluan generasi akan datang.
"Permintaan bagi rumah-rumah seperti itu ada. Menerusi projek ini, kami berharap misi kerajaan untuk menyediakan rumah mampu milik akan dapat dicapai," katanya.
-Bernama

Allah is always by your side, Insha Allah, Insha Allah, Insha Allah

No comments: