Tuesday

13 Perkara Orang Kuat Mental "Don't Do" (siri 2)

13 Perkara Orang Kuat Mental "Don't Do" (siri 2)


Ini adalah sambungan dari 13 Perkara Orang Kuat Mental "Don't Do" (siri 1)

Ini sambungannya

4. Mereka Tidak Focus pada Situasi atau Keadaan yang Mereka Tidak Boleh Control
"It feels so safe to have everything under control, but thinking we have the power to always pull the strings can become problematic," Morin writes. Perasaan untuk "control" semua boleh buat kita resah gelisah. Alihkan segala tenaga, kuasa, minda anda kepada keadaan yang anda boleh "control". Ini akan meningkatkan kebahagian, kurangkan stress, dapat memperbaiki perhubungan, meningkatkan peluang untuk lebih berjaya. Contoh keadaan yang anda boleh "control" adalah memperbaiki diri sendiri dari segi pergi ke seminar-seminar untuk tambahkan ilmu.

5. Mereka Tidak Perlu Puaskan Hati Semua Orang
Kita selalu fikirkan apa "orang kata" kepada kita, sedangkan mungkin mereka "tidak berkata apa-apa pun". Ada keburukan yang akan berlaku jika terlalu "people-pleaser". Satu daripadanya adalah membuang masa, orang yang nak memuaskan hati orang lain selalu ikut kehendak orang lain. Boleh dimanipulasikan. Hakikatnya manusia tidak pernah "PUAS" dengan apa yang ada. Jadi kita tidak boleh memuaskan hati semua orang. Tahu tidak, Jika kita buang "mindset" ini anda akan jadi lebih kuat dan lebih berani buat keputusan.


6. Mereka Berani ambil "Calculated Risks"
Kebiasaan orang takut untuk berubah dari segi kewangan, emosi, tubuh badan atau membina perniagaan. Kenapa mereka takut adalah kerana mereka tidak cukup ilmu. Sebagai contoh, untuk nak basikal kita kena ada ilmu berbasikal. Cuba ingatkan kali pertama anda naik basikal. Tentu anda pernah jatuh. Jatuh itu adalah proses untuk ilmu anda naik basikal. Ni contoh soalan yang anda perlu tanya untuk ambil "Calculated Risks"
- Apakah faedah nya kepada saya?
- Apakah kos yang saya perlu bayar?
- Bagaimana ini boleh tolong saya capai matlamat saya?
- Adakah cara lain untuk selesaikan masalah ini?
- Apakah perkara yang paling buruk akan berlaku jika saya buat ini?

bersambung...




Klik SINI -- Mahukan Tips Hartanah PERCUMA dan List Rumah Murah... 

Baca:  Chef Wan New House...WOW! 

Baca lagi:  WOW! ...3 RUMAH MEWAH SITI NURHALIZA DI MALAYSIA

"Mungkin ramai yang tidak tahu, Anda sebenarnya berpeluang Buat Duit Senang dalam "USD". Cara Simple sahaja. Syaratnya anda mesti ada blogspot atau website sahaja. Cuma Klik Sign Up Kotak di bawah ini. Taa Daa. Anda Dah Boleh Mula Dapat Income "USD"


VigLink banner

"Mungkin ramai yang ingin tahu informasi saya kongsikan ini, andai sudi kongsikan kepada rakan-rakan yang lain"

Farred Property memberikan Sumber Rujukan, Tips Hartanah, Rumah untuk dijual dan disewa, Bilik-bilik Sewa di Lembah Klang, Shah Alam, Kuala Lumpur dan Putrajaya. No Whatsapp/Call/SMS : 019 214 2380 (Farred)

No comments: