Monday

Nilai jualan hartanah boleh meningkat?

KUALA LUMPUR 23 Okt. - Nilai jualan hartanah di negara ini mampu bertambah RM20 bilion lagi jika peratusan pembelian kediaman mewah oleh pembeli asing meningkat.

Ketua Pegawai Eksekutif Malaysia Property Incorporated (MPI), Kumar Tharmalingam berkata, laporan Pasaran Hartanah Malaysia bagi tahun 2010 menunjukkan, nilai transaksi hartanah negara tahun lalu berjumlah RM107.44 bilion di mana lebih daripada 11 peratus melibatkan pembeli asing.

Berdasarkan pecahan pembelian itu, sembilan peratus merupakan pembelian hartanah komersial manakala dua peratus lagi berbentuk kediaman mewah. Manakala 89 peratus lagi adalah pembelian di kalangan rakyat tempatan

"Kini terdapat pemaju hartanah tempatan memberi tumpuan kepada pembinaan kediaman mewah. Jika jualan kediaman ini meningkat daripada dua kepada lima peratus, negara sudah mampu menjana tambahan pendapatan sehingga RM20 bilion.

"MPI berusaha untuk mempromosi sektor hartanah negara ke luar negara, kami turut menempatkan wakil kami di beberapa agensi kerajaan di luar negara bagi tujuan ini," katanya di sini baru-baru ini.

Kumar bagaimanapun menjelaskan, pembelian hartanah oleh warga asing tersebut hanya perlu khusus kepada kediaman mewah berharga melebihi sejuta ringgit agar tidak menjejaskan hak serta peluang rakyat tempatan.

Kata beliau lagi, sektor hartanah di Malaysia ini kurang didedahkan kepada pasaran antarabangsa menjadi sebab mengapa pembelian oleh warga asing rendah berbanding negara jiran seperti Singapura.

Menurutnya, sektor ini memberi kelebihan kerana setiap pembangunan dan pembelian akan melibatkan pelbagai industri lain seperti kewangan perkhidmatan sekali gus menjana pendapatan negara.

Dalam pada itu katanya, kebelakangan ini negara semakin mendapat perhatian oleh kumpulan pelabur asing kerana tanah yang luas serta murah berbanding negara sekitar.

"Banyak syarikat yang berpusat di Timur Tengah berhasrat membuka kilang di sini kerana berhampiran dengan pasaran utama seperti China, India serta Singapura," ujarnya.


Nota : Dan bagi kekawan yang lom add aku sebagai kawan FB korang.. korang kasi add aaa cari jer 'farid myvi' mudah jer.. jom kita kenal-kenal kat FB lak.. jom jom

No comments: