Tuesday

3 Panduan & Tips Penting Beli Rumah



Salam semua, hari ini saya nak sharekan apa yang saya baca dan dengar dari otai-otai hartanah.
Panduan yang saya akan berikan ini nampak simple je, tapi mungkin ramai orang terlepas pandang.

 Tip Pertama (Tanya Future Jiran)


Haa...ramai tidak  sedar bahawa kita sebenarnya hidup dalam satu komuniti, so jiran kita adalah penting. Jika kita menghadapi masalah, orang yang paling dekat dapat membantu kita adalah jiran kita. Bila kita bertanya pada jiran kita, kita akan dapat tahu banyak benda seumpamanya dimana kedai yang paling dekat untuk beli barang dapur, jiran kita kerja apa, di mana tadika yang paling dekat, dimana sekolah paling dekat dan sebagainya.

Tip Kedua ( Lihat tempat diwaktu malam)
Anda mungkin bertanya, kenapa nak lihat rumah yang kita nak beli tu waktu malam? Malam kan gelap, apa yang kita boleh nampak....hmm. Malam lah waktu yang paling indah, kita boleh nampak lampu-lampu terang benderang. Dari segi itu kita boleh menilai bahawa kawasan itu selamat atau tidak. Jika rumah yang kita hendak beli tu, kawasannya malap & sunyi je. Adalah lebih baik anda cari rumah yang lebih terang supaya jikalau berlaku sesuatu, orang senang nampak.

Tip Ketiga (Traffik Jam)
Kita semua kebanyakkan ada kenderaan, tidak kira motor atau kereta. Saya mengajak anda cuba riki atau survey kawasan yang anda hendak beli rumah idaman itu pada waktu pagi & petang. Cuma nak tahu tahap kesesakkan traffik di situ. Dalam masa yang sama anda boleh cari jalan untuk mengelak traffik jam. Jika traffik di situ terlalu sesak. Anda sendiri boleh menilainya kan.
Semua tips & panduan ini hanya untuk anda gunakan sebagai panduan. Bukan untuk merumitkan fikiran anda. So sama-sama kita nilai sama ada baik atau tidak. Yang baik tu datang dari yg MAHA ESA, yang buruk dari saya. Wassalam.

Nota : Dan bagi kekawan yang lom add aku sebagai kawan FB korang.. korang kasi add aaa cari jer 'farid ever rich' mudah jer.. jom kita kenal-kenal kat FB lak.. jom jom Google PageRank
Checking tool

No comments: