Sunday

Meningkatkan Nilai Hartanah Anda


Meningkatkan Nilai Hartanah Anda

Antara perkara yang teramat penting bagi sesuatu hartanah ialah nilainya atau yang selalu kita sebut Market Value (MV). Bagi anda yang ingin menjual hartanah anda atau membuat pelaburan pada hartanah anda seperti rumah yang ingin anda sewakan, sudah tentunya anda mahu meningkatkan nilai hartanah anda untuk memperoleh keuntungan dari hartanah tersebut.

Mari kita lihat beberapa cara untuk meningkatkan nilai hartanah anda.

Sebelum anda melakukan apa-apa renovation, kaji dahulu penambahbaikan yang bagaimanakah yang boleh meningkatkan nilai hartanah anda. Secara kasarnya, nilai hartanah boleh ditambah dengan penambahbaikan yang kekal dan “melekat” pada struktur. Bermakna perabot yang boleh diangkut seperti sofa, rak TV, kerusi, peti sejuk dan perabot yang boleh dialih tidak akan dikira untuk menaikkan nilai hartanah. Aircond kadangkala dihitung juga dalam kiraan nilai hartanah – terpulang kepada valuer yang memeriksa hartanah anda.

Namun agak berbeza bagi anda yang ingin membuat pelaburan dengan menyewakan rumah anda di mana anda boleh menaikkan harga sewa dengan menyediakan perabot dan kemudahan yang serba lengkap seperti aircond, TV, peti sejuk dan perabot lain kepada penyewa anda. Masuk boleh duduk terus. Paling kurang cat semula dinding rumah sebelum anda membuka hartanah tersebut untuk disewakan.

Salah satu cara yang menguntungkan ialah dengan membeli perabot esklusif yang dijual dengan harga murah. Perabot-perabot ini selalunya perabot recycle yang digunakan di hotel-hotel dan bila mereka nak jual perabot-perabot tersebut untuk gantikan dengan perabot yang baru di premis mereka, anda boleh beli perabot-perabot ini dengan harga murah dan sediakan kepada penyewa-penyewa anda. Berbaloi.

Berikut adalah beberapa elemen yang boleh anda masukkan dalam pemerhatian untuk anda lakukan penambahbaikan dan menaikkan nilai hartanah anda.

    Decorate halaman rumah
    Cat semula dinding rumah
    Renovate pagar rumah
    Balkoni rumah
    Parking
    Lampu interior rumah
    Struktur tingkap yang lebih esklusif
    Kitchen cabinet
    Optimumkan penggunaan ruangan yang belum diguna seperti loteng
    Alamari yang melekat pada struktur
    Pintu rumah

Namun harus diingat ada jenis penambahbaikan tertentu terutamanya yang melibatkan luaran rumah (exterior) yang memerlukan anda memohon kebenaran (approval) dari pihak berkuasa tempatan. Pastikan anda memeriksa prosedur dengan mereka sekiranya penambahbaikan yang anda lakukan melibatkan struktur luaran rumah.



Nota : Dan bagi kekawan yang lom add aku sebagai kawan FB korang.. korang kasi add aaa cari jer 'farid ever rich' mudah jer.. jom kita kenal-kenal kat FB lak.. jom jom Google PageRank
Checking tool

No comments: