Tuesday

Merawat Permaidani-Tips hari ini

Hai, selamat bertemu kembali, pada hari ini kita akan mencuba tip-tip yang baru cara-cara untuk merawat permaidani. Pastikan permaidani yang digunakan adalah untuk menyerikan lagi rumah anda bukan sebaliknya. Ini kerana permaidani yang kusam, kotor dan berhabuk tiadak dapat menceriakan suasana di dalam rumah anda.
Bagaimana untuk Merawat Permaidani
1.       Gulung atau hamparkan kain bersih di atas permaidani anda  setiap kali hendak masuk tidur atau sewaktu hendak meninggalkan rumah. Ini kerana untuk menjaga kebersihan permukaan permaidani yang sering menimbulkan masalah kerana mudah memerangkap habuk.
2.       Untuk mencegah pembiakan hama pada bulu permaidani, jemur permaidani di bawah panas terik matahari beberapa jam sekurang-kurangnya 2 bulan sekali.
3.       Sila gunting hujung benang yang terkeluar jika terdapat jahitan benang atau bulu permaidani yang tercabut, jangan ditarik kerana ini boleh menyebabkan keseluruhan benang tanggal.
4.       Penjagaan lebih teliti perlu diberi untuk permaidani yang mahal dan berkualiti. Permaidani seperti ini mungkin hanya digunakan untuk majlis-majlis tertentu sahaja. Pastikan permaidani dibersihkan dan dikeringkan sebelum digulung dan dibalut dengan kertas warna coklat untuk disimpan. Tutup bahagian hujung gulungan supaya tidak dimasuki habuk dan serangga. Simpan di tempat gelap dan berudara.
Sekian, Terima kasih

No comments: