Thursday

5 perkara yang anda perlu tahu tentang pasaran hartanah Malaysia 2016

5 perkara yang anda perlu tahu tentang pasaran hartanah Malaysia 2016


5 perkara yang anda perlu tahu tentang pasaran hartanah Malaysia 2016




1. HARGA HARTANAH AKAN MENINGKAT PADA KADAR PERLAHAN

Purata harga hartanah dijangka akan terus meningkat, tetapi pada kadar yang lebih perlahan berbanding 2-3 tahun yang lepas. Bergantung kepada lokasi dan jenis hartanah, mungkin akan berlakunya pengukuhan harga di mana jurang antara harga permintaan penjual menghampiri harga ditawarkan pembeli.

"Kita menyaksikan jumlah transaksi kediaman menurun pada 2015 berbanding 2014. Ini membuktikan realiti kelembapan pasaran hartanah"

Rahim & Co.


2. NISBAH KEMAMPUAN MEMBELI RUMAH SEMAKIN PULIH

Walaupun harga rumah atau kediaman secara amnya masih meningkat, nisbah kemampuan membeli rumah teres di Malaysia semakin pulih daripada 3.6 pada 2014 kepada 3.4 pada 2015. Secara purata, harga sebuah rumah teres adalah bersamaan 3.4 kali ganda jumlah pendapatan tahunan kasar isi rumah atau keluarga. Ini bermakna semakin rendah kadar nisbah, semakin tinggi kemampuan membeli rumah.


3. RUMAH MAMPU MILIK AKAN TERUS JADI FOKUS UTAMA

Bagi 2016, fokus akan lebih ditumpukan kepada segmen rumah mampu milik dan juga pasaran sekunder yang mempunyai permintaan yang lebih tinggi melibatkan pemilik asal dan penghuni.

"Kerajaan kini sedang berusaha membina lebih banyak lagi rumah mampu milik dengan kadar segera dan ia akan terus menjadi agenda utama kerajaan. Ia juga adalah impian Perdana Menteri untuk melihat lebih banyak rumah mampu milik disediakan kepada rakyat negara ini."

Senator Tan Sri Dato' Abdul Rahim Abdul Rahman, Pengerusi Eksekutif, Rahim & Co.


4. PASARAN RUANG PEJABAT TERUS MENCABAR

Dengan lanjutan pengurangan harga minyak dunia serta kadar pengangguran yang dilihat semakin meningkat, pasaran ruang pejabat akan terus berdepan tempoh mencabar tahun ini.

Bagaimanapun, bangunan pejabat Gred A yang mempunyai status 'Multimedia Super Corridor (MSC)' , penarafan bangunan hijau atau terletak di dalam lingkungan kemudahan hab pengangkutan akan kekal popular di kalangan penyewa dan pembeli.

5. KEMUDAHAN PINJAMAN DIJANGKA BERTAMBAH SUKAR

Bank-bank serta institusi kewangan dijangka akan mengurangkan modal pinjaman di samping mengubahsuai serta mengetatkan syarat kepada peminjam. Kadar penolakan pinjaman juga dijangka meningkat lebih daripada 50 peratus.

"Pembeli tidak dapat memperoleh pinjaman kerana polisi kewangan yang ditetapkan Bank Negara yang kini lebih ketat. Ia juga sebagai langkah kerajaan mengurangkan hutang isi rumah."

Senator Tan Sri Dato' Abdul Rahim Abdul Rahman, Pengerusi Eksekutif, Rahim & Co.




Klik SINI -- Mahukan Tips Hartanah PERCUMA dan List Rumah Murah... 

Baca:  Chef Wan New House...WOW! 

Baca lagi:  WOW! ...3 RUMAH MEWAH SITI NURHALIZA DI MALAYSIA

"Mungkin ramai yang ingin tahu informasi saya kongsikan ini, andai sudi kongsikan kepada rakan-rakan yang lain"

Farred Property memberikan Sumber Rujukan, Tips Hartanah, Rumah untuk dijual dan disewa, Bilik-bilik Sewa di Lembah Klang, Shah Alam, Kuala Lumpur dan Putrajaya. No Whatsapp/Call/SMS : 019 214 2380 (Farred)

No comments: