Monday

Property Loan Insurance – MRTA vs MLTA




Property Loan Insurance – MRTA vs MLTA

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Di sini saya ingin berkongsi sesuatu tentang MRTA/MDTA dan MLTA kepada anda pemilik rumah / pembeli rumah yang mungkin ada di antara kita yang tidak tahu, atau pernah atau biasa dengar, tapi tahukah anda maksud sebenar? Ok saya mulakan secara asas apa itu Property Loan Insurance (Perlindungan Pinjaman Perumahan).


Mortgage Life Insurance

Mortgage Life Insurance adalah satu jenis perlindungan dimana ianya akan melindungi dengan membayar atau melangsaikan hutang peminjam apabila berlaku kematian atau TPD (Total Permanent Disability) sebelum pinjaman dibayar sepenuhnya.

Pada asasnya terdapat 2 jenis mortgage life insurance di pasaran iaitu MRTA/MDTA (Mortgage Reducing/Decreasing Term Assurance) dan Mortgage Level Term Assurance (MLTA)

Mortgage Reducing Term Assurance (MRTA) atau Mortgage Decreasing Term Assurance (MDTA)

MRTA/MDTA adalah jenis perlindungan direka untuk melindung peminjam daripada kematian atau TPD (Total Permanent Disability).

MRTA/MDTA adalah jenis polisi perlindungan yang ringkas dan sudah menjadi kebiasaan dan polisinya diterima pakai apabila peminjam ingin membuat pinjaman perumahan.

Cara bayarannya adalah di bayar secara ‘upfront’ sekaligus. Peminjam boleh memilih jumlah dan berapa lama dia ingin membayar perlindungan tersebut dan bergantung kepada jumlah pinjaman, umur dan jantina.

Mortgage Level Term Assurance (MLTA)

MLTA berlainan sedikit dari MRTA/MDTA dan menawarkan peminjam yang inginkan perlindungan nyawa, simpanan dan pulangan.

Ianya boleh dibayar secara tahunan, setengah tahun, bulanan dan pemegang polisi boleh memilih untuk mempunyai jenis-jenis perlindungan selain dari kematian dan TPD.

Jumlah yang perlu di bayar bergantung kepada jenis perlindungan yang ingin di miliki.

Perbandingan antara MRTA/MDTA dan MLTA

MLTA

1. Polisi boleh dipindah antara bank apabila peminjam ingin membeli rumah baru atau refinance pinjaman kepada bank lain.
2. Anda hanya perlu membeli sekali sahaja, dengan jumlah yang sama, anda tidak perlu untuk memeriksa tahap kesihatan anda.
3. Bayaran akan dikira dan dicampur sebagai simpanan atau simpanan dengan keuntungan. Nilai wang boleh digunakan untuk mengurangkan atau membayar habis pinjaman perumahan anda. Sekaligus boleh mengurangkan tempoh bayaran pinjaman,


MRTA/MDTA

1. Polisi akan kekal kepada satu bank sahaja, jika anda ingin refinance atau membeli rumah baru, polisi baru akan dikenakan mengikut harga rumah tersebut.
2. Selalunya setiap kali anda ingin refinance, anda perlu buktikan bahawa anda adalah sihat untuk polisi MDTA.
3.
Tidak mempunyai nilai sebagai simpanan.

Sila PILIH yang mana satu pilihan “KALBU”
Sila emel kepada saya (farred5077@gmail.com) jika mahukan gambaran lebih lanjut tentang topik ini (siap ada gamba lagi)

Terima Kasih


Allah is always by your side, Insha Allah, Insha Allah, Insha Allah

No comments: