loading...
June 2013 | Farred Property
RSS

TINDAKAN SEMASA JEREBU


Kurangkan aktiviti fizikal luar.
Sentiasa berada didalam bangunan. Jika terpaksa berada diluar, anda dinasihatkan menggunakan penutup hidung dan mulut (mask) jenis 3 ply.
Apabila memandu gunakan penghawa dingin. Pilih operasi mode kitaran udara dalaman.
Banyak minum air kosong, sekurang-kurangnya 8 gelas sehari.
Basuh tangan dan muka dengan sabun dan air bersih selepas melakukan/menghadiri aktiviti luar.
Kesan jerebu memburukkan keadaan penyakit yang dihadapi seperti penyakit obstruktif saluran pernafasan kronik, asma, radang paru-paru, sakit jantung, sakit tekak, sakit mata, batuk dan selsema.
Dapatkan rawatan dengan segera sekiranya anda sakit akibat jerebu.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Mengapa Nak Berniaga?


Assalamualaikum,

Ni cerita yang saya dapat dari salah satu laman web yang saya suka.

Cerita agak panjang...tetapi penuh pengisian. Tu yang saya nak kongsi ni

Pada zaman Nabi Muhamad, banyak sahabatnya yang kaya raya sebab berniaga seperti Abu Bakar dan ramai lagi.
Nabi idak menghalang kita menjadi kaya dengan berniaga. Yang pentung matlamat / tujuan berniaga tu.

Kenapa? Why?

Kisahnya bermula di sini---

Pada mulanya, saya hanya berniaga secara sambil-sambilan sahaja. Matlamat utama saya, adalah sebab “nak cari duit lebih untuk perbelanjaan kahwin”.

Alhamdulillah.. selepas berusaha lebih kurang setahun… saya pun berjaya meng”kahwin”kan diri ( Best woo kahwin! ).

Setelah berjaya kahwin… momentum untuk berniaga menjadi sedikit kurang… (Yer la, sudah tidak ada apa lagi yang mahu dikejarkan)… Namun begitu, saya masih lagi teruskan perniagaan yang sudah pun dilakukan.

Hinggalah sampai satu tahap di dalam kehidupan, dimana, tanggungjawab semakin bertambah (dah ada anak) , bebanan & kedudukan kewangan menjadi sedikit tergugat (duit cukup-cukup je sampai hujung bulan).…

Ianya menyuntik sedikit semangat untuk saya berusaha lebih gigih di dalam mencari punca pendapatan untuk keluarga.. Jadi, saya terus berusaha dengan mengembangkan lagi perniagaan saya..

Kali ini, jika ditanya …. ”Mengapa saya berniaga?”, dengan pantas saya akan jawab.. “Sebab saya nak jadi kaya! Nak bebas kewangan!” (Tension woo memikirkan perihal duit yang asyik cukup-cukup je setiap bulan!)

Tiga tahun berlalu.. Alhamdulilah.. saya betul-betul bebas kewangan… saya sudah tidak perlu lagi terlalu memikirkan tentang duit setiap bulan.. dan ianya sekaligus membawa maksud, saya sudah tidak perlu lagi bekerja!…

Jadi, saya pun berhenti kerja. (Yerla.. dah kaya, buat per nak kerja lagi? Cis!)

Selepas itu, saya tercari-cari tujuan & hala tuju yang baru…“Mengapa saya berniaga?”

Kali ini, saya agak sukar mencari jawapan yang kukuh mengapa saya perlu terus berniaga… jadi, momentum & motivasi menjadi semakin kurang…. semakin hari semakin kurang.. kurang dan kurang…

Saya terus berfikir, berfikir dan berfikir.. mencari-cari sebab dan alasan….. “Mengapa saya perlu berniaga? Why? Why? Why?”…

Kemudian, saya teringat cita-cita saya sewaktu kecil… iaitu ingin berjasa kepada kedua orang tua saya yang telah banyak bersusah payah, melahir, mendidik, menjaga dan memberikan segala-galanya kepada saya selama ini. (Janji sudah ditepati, kini masa untuk membalas budi~~~ Hah?)

Jadi, saya mendapat inspirasi baru… “Berniaga untuk membalas budi ibu-bapa serta keluarga!…”

Maka saya pun meneruskan perniagaan saya… berniaga.. berniaga dan berniaga….(Alhamdulilah.. Banyaklah juga duit dapat dikirimkan ke kampung untuk orang tua..)

Sehinggalah pada 13 April 2009.. Hari bapa saya kembali ke Rahmattullah…(Al-Fatihah buat beliau). Saya berasa sangat sedih…  pemergiaan beliau, telah turut membawa pergi segala motivasi & semangat saya untuk terus berniaga….

Ianya membuatkan saya sedikit hilang arah & halatuju…

Hampir 3 tahun, saya tercari-cari semula halatuju, motivasi dan inspirasi… “Mengapa? Mengapa saya perlu berniaga?”.

Dalam tempoh itu, perniagaan yang ada.. tetap saya teruskan, kali ini, saya berniaga hanyalah disebabkan untuk memenuhi keperluan hidup… untuk makan, untuk pakaian, dan lain-lain keperluan hidup. Pendek kata, saya berniaga adalah untuk terus hidup. (Lebih kurang macam slogan.. makan untuk hidup!)

Perkara ini berterusan…. sehinggalah peristiwa mendengar ceramah di radio (yang saya ceritakan pada entry sebelum ini). Ianya benar-benar menjadi titik perubahan (“turning point”) di dalam hidup saya.

Ianya memberikan saya satu insipirasi baru untuk saya terus berniaga.

Ianya memberikan saya kesedaran tentang…  lillahhitaala (kerana Allah).
Iaitu melakukan sesuatu, semata-mata kerana Allah.

Ianya satu perkataan yang seringkali kita sebut setiap hari, masa niat sembahyang sebut, masa niat puasa sebut, namun amat jarang sekali untuk kita fahami maksudnya dengan mendalam.

Saya tersedar… segala perbuataan yang kita lakukan dan kerjakan di dunia ini, pada akhir-akhirnya.. ia sebenarnya akan kembali kepada Allah juga akhirnya…

Contohnya?..

Mengapa saya berniaga?

Saya berniaga untuk mencari rezeki untuk keluarga..

Kenapa kena cari rezeki untuk keluarga?

Kerana ianya adalah amanah yang Allah berikan kepada saya, keluarga (isteri & anak-anak) adalah satu “kelebihan/kurniaan” yang Allah pinjamkan kepada saya. Apabila sudah diberi “pinjam”, maka saya perlulah menjaga ia dengan penuh rasa amanah. Perlu ditunaikan hak-hak keatasnya. Jangan dirosakkan ia dan jangan gunakan ia untuk merosakkan hidup kita. Tetapi, ia perlu digunakan sebaik mungkin untuk membolehkan saya mencari dan menambah lebih banyak pahala.

Kenapa kena cari pahala?

Sebab, itulah matlamat hidup kita didunia ini.  Kehidupan di dunia adalah kehidupan sementara, kehidupan akhirat kekal abadi. Satu-satunya perkara yang boleh kita bawa sebagai bekalan untuk kehidupan di akhirat kelak, ialah pahala!

Segala-gala yang ada di dalam hidup kita ini.. sebenarnya adalah satu “pinjaman”..

Kekayaan, kejayaan, kebahagian, kesihatan, harta, perniagaan, pekerjaan, keluarga.. semuanya adalah “kelebihan/kemudahan yang dipinjamkan” oleh Allah.

Jadi, apabila sudah namanya “pinjam”, maka, ada 2 perkara yang dilakukan..

1. Jaga  ”pinjaman” tersebut dengan baik (jangan dirosakkan = keluarga jangan diabaikan, kesihatan, kekayaan perlu dijaga & diguna). Ianya adalah suatu amanah.
2. Gunakan ia dengan sebaik mungkin (untuk menambah pahala).

Jadi, amatlah rugi jika segala “kurniaan/kelebihan & kemudahan” yang Allah pinjamkan kepada kita di dunia ini, tidak kita gunakan ia untuk menjana pahala.

Ringkasnya kini, saya telah menemui satu inspirasi yang baru… jika ditanya.. “Mengapa saya berniaga?”..

Dengan yakin saya menjawab.. “lillahhitaala (kerana Allah)…”

Hakikatnya, buatlah apa-apa pun perkara di dunia ini… berniaga ke?, bekerja ke?, belajar ke? berceramah ke? jadi penyanyi ke? jadi tukang masak ke? jadi pelabur hartanah ke? semuanya itu, adalah  satu anugerah/kelebihan yang Allah pinjamkan kepada kita buat sementara waktu untuk kehidupan di dunia ini. Jagalah “amanah” itu dan gunakanlah ia sebaik mungkin untuk menghasilkan pahala sebanyak yang mungkin untuk kehidupan di akhirat kelak.

Sekian, wassalam….

“Inna solati wanusuki wamah yaya, wamamati lillahi robbil alamin…”
(“Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku hanyalah untuk Allah semata-mata..” )

Aminnn….

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Sale & Rent: Apartment Vistaria Puchong



Rental Price: RM 1k (nego)

Sale Price: RM 260k

810 sqft, 3 bilik 2 bilik air, 1 store

View: Lake View

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Mysedekah oleh Islamic Relief Malaysia

Assalamualaikum,

Hari ini saya nak war-war kan pasal Mysedekah oleh Islamic Relief Malaysia.
Sempena bulan baik ini dan bulan Ramadan yang akan tiba. Mari kita semua tingkatkan amal kita dengan bersedekah.
Ini juga adalah salah satu cara "Menjemput Rezeki" kita. Ayuh kita bantu mereka yang memerlukan.

 

1.Apakah MySEDEKAH?

MySEDEKAH merupakan salah satu projek penjanaan dana yang paling besar di Malaysia yang dianjurkan oleh Islamic Relief Malaysia (IR Malaysia).
Ianya meliputi projek pengumpulan dana bagi tujuan pengagihan bantuan kemanusiaan kepada lebih dari 9 juta penerima manfaat di dalam dan luar Negara.
Hasil kutipan MySEDEKAH akan disalurkan kepada
1. Fakir miskin
2. Anak yatim
3. Mangsa konflik
4. Mangsa bencana
5. Ibu tunggal
6. Pesakit kronik
7. Pelarian
8. Warga emas
9. Gelandangan
10. OKU

Sektor-sektor utama yang menjadi fokus IRM di dalam menyalurkan dana yang dikumpul melalui MySEDEKAH adalah seperti berikut ;
1. Pendidikan
2. Pertaniaan & Sara diri
3. Kesihatan
4. Air & Sanitasi
5. Psikologi & Kaunseling
6. Perlindungan
7. Pemakanan.

Selain dari itu, pengagihan bantuan MySEDEKAH akan disalurkan secara langsung (direct) kepada Negara-negara seperti berikut ;
1. Malaysia
2. Palestine (Semenanjung Gaza & Tebing Barat)
3. Syria
4. Myanmar
5. Nigeria
6. Niger
7. Sudan
8. Mali
9. Somalia
Serta lain-lain penerima di negara yang benar-benar berada di dalam fasa kecemasan dan amat memerlukan bantuan untuk mereka meneruskan kelansungan hidup mereka.

Penerima-penerima manfaat (beneficiaries) ini dipilih berdasarkan penilaian (need assessement) yang dilakukan oleh pasukan IR Malaysia dan cawangan IR di negara-negara di mana berlakunya konflik berkenaan
Selain dari itu, MySEDEKAH dilaksanakan berpandu kepada prinsip-prinsip & nilai-nilai ISLAM serta patuh syariah di samping proses audit yang ketat oleh auditor dari dalam dan luar negara.
Di samping itu juga, MySEDEKAH disalurkan kepada semua penerima yang memerlukan tanpa mengira agama,bangsa, warna kulit, kefahaman politik atau warganegara.

Ini adalah link   Mysedekah

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Apartment Blok Cindai Puncak alam


Price: RM 83 000    
Type: Apartments, For sale    
Area: Kuala Selangor
Title type: Leasehold    
Other info: Bumi Lot    
Size: 720 sq.ft.    
Bedrooms: 3    
Bathroom: 2

Property Type:Apartment/ Flat

Apartment Blok Cindai Puncak Alam

Tingkat 4

-3 bilik tidur dan 2 bilik air
- Rumah dalam keadaan baik
- Partly furnished; renovated dengan table
top, grill, water heater dalam bilik
air,lampu, kipas & langsir.
- lantai marbles.

Price RM83,000 nego

Hubungi farid 013-3652380 untuk viewing

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Pusat Komersial Apartment Seksyen 7 Shah Alam



Price: RM 250 000    
Type: Apartments, For sale    
Area: Shah Alam
Title type: Leasehold    
Other info: Bumi Lot    
Size: 1041 sq.ft.
   
Bedrooms: 3    
Bathroom: 2

Property Type:Apartment/ Flat

Corner Lot


Call farid 013-3652380

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Apartment D Rimba, Kota Damansara GROUND FLOOR



Location: Selangor - Kota Damansara
Price: RM 570 000    
Type: Apartments, For sale    
Area: Kota Damansara
Title type: Freehold    
Other info: Non Bumi Lot    
Size: 1300 sq.ft.   
Bedrooms: 3    
Bathroom: 2

D'Rimba Apartment, Kota Damansara for sale!!

Ground Floor
1300sqft
3rooms 2baths
Freehold
Non Bumi lot
Grill, fan and lighting completed and Fully Reno

Easy access to:
Guthrie Corridor Expressway, New Klang Valley
Expressway (NKVE), ELITE Highway, KESAS
Highway,Mutiara Damansara and Mont Kiara via the
Sprint-Penchala link.

Price: RM570K

Hurry up guys

Kindly call
Farid 013-3652380

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Pangsapuri seri saujana,bandar saujana putra


Price: RM 150 000    
Type: Apartments, For sale    
Area: Jenjarom
Title type: Leasehold    
Tenure: 99    
Other info: Bumi Lot
Size: 750 sq.ft.    
Bedrooms: 3    
Bathroom: 2

Fully Reno

Tingkat 1

Facilities: Mini market, Playground, Jogging track, 24 hour security

APARTMENT SAUJANA PUTRA FULLY RENOVATED FOR SALE!!

3 bilik tidur,2 blik air
-GRILL AND WAYERING SIAP PASANG
-NEWLY PAINTED...
>>TABLE TOP AND KITCHEN CABINET
>>FULLY TILES
>>kitchen Sudan ubahsuai
-rumah baru (must view)
-RATE SEWA 500-600
-baik utk pelaburan
-kejiranan family melayu


Berdekatan dengan berbagai kemudahan seperti Telco & Post, Balai Polis, Surau &Pasar, kedai runcit, kedai makan & pasar malam setiap sabtu.

ELITE highway ke putra heights, subang jaya, shah alam, puchong, putrajaya, cyberjaya

NEW SKVE highway ke Serdang, Kajang, B.B.Bangi (SKVE highway ke klang akan dibuka tak lama lagi

ONLY SERIUS BUYER WITH GOOD CREDIT BACKGROUND..must have 10% deposit..


10% Deposit (Booking Fee 3k & Balance upon signing S&P)

Call farid 019-2142380 untuk info lebih lanjut.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 Storey House Taman Bukit Sandaran Shah Alam



Rumah Teres 2 Tingkat di Taman Bukit Sandaran U10, Shah Alam untuk dijual.

4 bilik, 3 bilik air
18x60
non bumi lot

RM 350k

- Berhampiran UiTM Puncak Perdana Shah Alam
- Basic Unit & kosong
- Masih dalam keadaan baik

Akses & Amenities:
- Berhampiran UITM Puncak Perdana
- 10 min ke Lebuhraya Guthrie
- 10 min ke Lebuhraya NKVE
- 15 min ke Giant, Tesco, Stadium Shah Alam
- 20 min ke Pusat Bandar Shah Alam

Call/sms/whatsapp farid 013-3652380 for viewing


Thanks for reading

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Apt Bukit Pelangi Shah Alam Corner Lot




Status: Available
Transaction type: For sale only

Price: RM235,000
Non Bumi
Negotiable: Yes
Type: Apartment (Corner lot)
Floor: 4
Square Feet: 1001 sqft
Furnishing type: Unfurnish
Occupied type: --
Title type: Individual
Tenure: Leasehold
Beds: 3
Baths: 2
1 Cover car park



Please call farred @ 013-3652380 for viewing

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Sale: Apt Taman Bukit Pelangi


Status: Available
Transaction type: For sale only

Price: RM220,000
Non Bumi
Negotiable: Yes
Type: Apartment (Intermidiate)
Floor: 4
Square Feet: 928 sqft
Furnishing type: Unfurnish
Occupied type: --
Title type: Individual
Tenure: Leasehold
Beds: 3
Baths: 2
1 Cover car park

Please call farred @ 013-3652380 for viewing

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Kajang Pearl Avenue Condo Sepakat Indah for Rent

Free Kitchen Cabinet with hood

Facing Pool

Pearl Avenue is strategically situated in the southern part of Klang Valley. Tipped to be the next hottest commercial spot in Kajang, It’s the perfect place for business, dining and recreation and lifestyle opportunities. Pearl Avenue stands out for its distinctive point of view in terms of aesthetics and ambiance. It is easily accessed via essential highways and routes such as North-South Highway, SILK Highway, Besraya Highway, Lekas Highway and LDP
 



Other info:
Location: Taman Sepakat Indah, Sg. Chua, Kajang.
Easy access to SILK Highway:
5 minit ke pusat bandar Kajang
6 minit ke Reko Sentral.
7 minit ke Bandar Baru Bangi.
10 minit ke Stesen Komuter Kajang.
15 minit ke UKM Bangi/KLIUC/UNITEN/UPM.
20 minit ke Pekan Semenyih.
20 minit ke Putrajaya.
20 minit ke Sri Petaling/Bukit Jalil, Kuala Lumpur.
25 minit ke Cyberjaya.
35 minit ke pusat bandar Kuala Lumpur dan KLCC.
35 minit ke Puchong dan IOI Mall.
45 minit ke Bukit Bintang, KL.
MRT completion connetiong KL Kajang by 2015. Location not far from MRT station.

Facilities :
Swimming pool - Water fall swimming pool
Gymnasium
Multi-purpose hall
Taman permainan kanak-kanak
Jogging Track
Surau
Lift Lobby - 3 lifs
24 hours security
Access Card


Price Rent : RM 1400 (Nego)

Pls feel free to contact farred at 013-3652380 for any inquiry. Thank you.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Lot Bunglow di jalan Kebun Shah Alam

50x80, 3 lot mencari tuan baru, syarat tanah leasehold melayu, status bangunan, geran individu, boleh submit loan, depan taman perumahan baru, lot bersebelahan, kawasan sedang pesat membangun, berdekatan surau, sekolah, kedai, econsave, highway SKVE, KESAS dan jalan alternatif ke shah alam / subang / klang.
- Lorong Hj Tahir & Universiti
- 1 lot harga rm 130k (NEGO)
- terbaeek untuk pelaburan atau penempatan baru.. 



Call farid 0133652380

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Flat PKNS Sek 7 untuk dijual

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Sale: Prima u1 condo Shah alam

Sale: Prima u1 condo Shah alam
rm420k
980sqft
tingkat 8.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Wanted: Apt di kajang budget 200k

Wanted: Apt di kajang budget 200k below. tkt bawah. kalau tkt yg tinggi, nak yg ade lift

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Wanted: Flat/Apt Sek 7 Shah Alam

Got ready buyer & loan approve.
Call me farid 0133652380
Fast action, fast result
Thanks for reading.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Desa Andaman wangsa Maju (corner unit) for sale

Two and a half storey terrace house (corner unit) for sale.Location: Desa Andaman, Section 1, Wangsa Maju, Kuala Lumpur.Land Area: 4,456 sqftBuilt up: 4,788 sqft4 bedrooms, 4 bathrooms.

price rm 1.7m.market 1.75m.

Call me 0133652380 for viewing
Thanks for reading.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

(SBCR) Sungai Buluh Country Resort Corner Lot

Sale: (SBCR) Sungai Buluh Country Resort Corner Lot
Leasehold, Bumi Lot, 4 bed & 3 bath
Got plaster ceiling, kitchen kabinet,
20x70
Rm 425k
Call me 0133652380 for viewing
Thanks for reading.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Vistaria apartment puchong perdana

Vistaria apartment puchong perdana for sale..nonbumilot..price 265k nego
Call me 0133652380 for viewing
Thanks for reading

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Sale: Saujana putra

Saujana putra rm330k for sale.
basic unit 20x70,4 blik..rmh bru..
saujana putra 2..
Call me 0133652380 for viewing
Thanks for reading

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Sale: Alam budiman end lot

House for sale alam budiman endlot unit,renovate..price 550k.
Please call 0133652380 for viewing
Thanks for reading

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Sale: 2 Sty end lot sek 27 shah alam

Double storey end lot for sale..rm880k.seksyen 27 shah alam.fully reno...

Please call farred 0133652380 for viewing.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS