loading...
January 2012 | Farred Property
RSS

SPNB sasar bina 3,000 rumah

SPNB sasar bina 3,000 rumah
Oleh Zuraidah Mohamed

2012/01/31
SYARIKAT Perumahan Negara Bhd (SPNB) akan membina 3,000 daripada 10,000 unit Rumah Mesra Rakyat (RMR) di seluruh negara dalam tempoh tiga bulan ini menerusi pelaksanaan pembinaan fasa pertamanya.

Pengerusinya, Datuk Ir Idris Haron, berkata SPNB yang diberi mandat kerajaan bagi melaksanakan projek RMR itu akan menggunakan konsep Sistem Binaan Industri (IBS) bagi memastikan rancangan membina 45 unit rumah RMR di setiap kawasan Parlimen tahun ini berjalan dengan lancar.
Katanya, sejak program RMR itu diperkenalkan lapan tahun lalu, SPNB menerima 44,359 permohonan dan daripada jumlah itu, 19,927 permohonan telah diluluskan membabitkan peruntukan RM1.2 bilion.
Pada masa sama, SPNB menyerahkan 17,049 unit rumah yang siap dibina kepada pemiliknya.

“SPNB diberi mandat untuk menerajui pembinaan rumah mampu milik yang berkualiti di negara ini. Tahun ini, kami akan menumpukan kepada pelaksanaan projek rumah RMR dalam memastikan mereka khususnya yang berpendapatan rendah mempunyai kediaman yang selesa dan sempurna.

“Sebelum ini, SPNB berkemampuan membina 2,500 unit RMR setahun menerusi kaedah konvensional kerana sumber terhad, tetapi dengan IBS kami yakin pembinaan 10,000 unit rumah RMR setahun akan dapat dilaksanakan dengan jaya,” katanya ketika ditemui di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Idris berkata, setakat ini, kerajaan mengeluarkan subsidi RM340 juta bagi membina rumah RMR di seluruh negara dan tambahan peruntukan sebanyak RM200 juta menerusi Bajet 2012 bagi pembinaan 10,000 unit kediaman itu tahun ini.
Katanya, mereka yang hendak memohon program RMR mesti berpendapatan RM1,500 ke bawah selain sudah mempunyai keluarga, belum memiliki kediaman sendiri serta mempunyai tanah untuk dibangunkan rumah.

“Mereka hanya perlu membayar RM150 sebulan dengan tempoh pembiayaan selama 25 tahun. Ini bermakna harga rumah yang mereka bayar hanya RM45,000 sedangkan jika disemak nilai pasaran harga rumah berkenaan bernilai RM65,000,” katanya sambil memberitahu ruang rumah RMR kini diperluaskan dari hanya 850 kaki persegi kepada 1,000 kaki persegi yang merangkumi tiga bilik tidur dan dua bilik air.

Dalam pada itu, Idris berkata, bermula tahun ini SPNB menawarkan program rumah RMR berkenaan kepada mereka yang berpendapatan kurang RM3,000 dengan memenuhi syarat ditetapkan iaitu tidak mempunyai rumah sendiri atau rumah didiami usang, mempunyai tanah serta berkeluarga.

Bagaimanapun, katanya harga rumah adalah lebih tinggi iaitu antara RM95,000 hingga RM100,000 mengikut pasaran semasa. Tempoh bayaran balik selama 25 tahun dengan bayaran pinjaman RM350 sebulan.

“Program rumah RMR ini diperluaskan kepada mereka yang berpendapatan sederhana kerana kami mendapat permintaan yang banyak daripada golongan ini yang tidak mempunyai kewangan mencukupi untuk memiliki kediaman sendiri.

“Bagaimanapun, bayaran bulanan adalah lebih tinggi sedikit kerana ia tidak termasuk dalam pemberian subsidi oleh kerajaan. Ini adalah antara langkah SPNB dalam membantu rakyat negara ini memiliki kediaman sendiri,” katanya rumah RMR berkenaan adalah juga jenis rumah banglo menerusi beberapa model baru yang akan diperkenalkan.

Dalam perkembangan lain, beliau berkata SPNB akan menyiapkan sebanyak 3,500 unit rumah mampu milik yang berharga dari RM80,000 hingga RM200,000 tahun ini di seluruh negara.


Nota : Dan bagi kekawan yang lom add aku sebagai kawan FB korang.. korang kasi add aaa cari jer 'farid myvi' mudah jer.. jom kita kenal-kenal kat FB lak.. jom jom

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

GLC patut 'ambil' kuota bumi

GLC patut 'ambil' kuota bumi

Oleh AINUL ASNIERA AHSAN
bisnes.utusan@gmail.com

KUALA LUMPUR 25 Jan. - Syarikat-syarikat milik kerajaan yang bergiat dalam sektor hartanah dan unit amanah hartanah wajar membeli kediaman kuota Bumiputera untuk mengelak aset berkenaan 'bertukar tangan'.

Pensyarah Kanan Jabatan Pengurusan Hartanah Fakulti Seni Bina, Perancangan dan Ukur Universiti Teknologi Mara (UiTM), Shahrom Md. Ariffin berkata, pendekatan itu dilihat sebagai cara terbaik dan lebih praktikal dalam usaha menyelamat hartanah yang diperuntukan kepada Bumiputera.

Beliau berkata, masalah kediaman tidak terjual itu disebabkan pembeli Bumiputera berminat tetapi masih belum membelinya.

Justeru, katanya, sekiranya kediaman-kediaman berkenaan dibeli oleh GLC , sekurang-kurangnya hak yang diperuntukan kepada Bumiputera terjamin.

''Siapa kata Bumiputera tidak berminat untuk memiliki kediaman, banyak yang masih mencari-cari dengan tumpuan terhad kepada kediaman berkos rendah dan sederhana. Jumlah Bumiputera yang mampu memberi rumah sederhana mewah dan mewah begitu kecil.

''Oleh itu, saya syorkan Permodalan Hartanah Bhd., Permodalan Nasional Bhd., Majlis Amanah Rakyat, AmanahRaya Bhd. atau Lembaga Tabung Haji mengambil alih hartanah-hartanah tersebut.

''Kalau Bumiputera secara individu tidak mampu, saya yakin agensi-agensi ini berupaya kerana mereka memiliki dana yang besar,'' katanya kepada Utusan Malaysia ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika mengulas cadangan Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malaysia (REHDA) supaya status hartanah lot Bumiputera ditukar secara automatik kepada bukan Bumiputera jika gagal dijual dalam tempoh masa tertentu.

Cadangan itu dibuat bagi mengatasi kerugian yang didakwa terpaksa ditanggung oleh pemaju ekoran gagal menjual hartanah berkenaan, selain perlu melunaskan kos tertentu untuk mengubahnya ber dasarkan undang-undang semasa.

Presidennya, Datuk Seri Michael K C Yam berkata, kaji selidik yang dilakukan REHDA mendapati masalah kegagalan menjual hartanah lot Bumiputera merupakan punca paling utama kerugian ditanggung oleh pemaju untuk empat tahun berturut-turut.

Mengulas mengenai tersebut, Shahrom mengakui REHDA tidak boleh dipersalahkan berhubung cadangan yang dilontarkan.

Ini kerana isu berkenaan adalah perkara lapuk yang dibincangkan hampir setiap tahun oleh para pemaju tetapi ia tidak dilihat secara serius oleh mana-mana pihak.

Akibatnya, kata beliau, isu itu bersifat bermusim tanpa tidak diketahui bilakah jalan penyelesaiannya mampu dilaksanakan.

Bagaimanapun, tegas beliau, jalan penyelesaian perlu dilihat secara teliti oleh kerajaan untuk mengelakkan para pemaju hartanah tempatan rugi dan pada waktu yang sama pertahankan hak Bumiputera.

Shahrom menambah, cadangan menukar hak milik hartanah yang diperuntukan itu tidak wajar dipertimbangkan kerana dikhuatiri keistimewaan itu akan hilang secara perlahan-lahan.

''Mekanisme yang betul perlu dibincang, diteliti dan dilaksanakan. Tetapi saya berpendapat kuota kediaman Bumiputera boleh diselamatkan oleh agensi-agensi terbabit,'' katanya.

Beliau berkata, di sebalik tumpuan agensi-agensi berkaitan kepada hartanah komersial, mereka boleh menambah hartanah kediaman sebagai portfolio baharu terutama di kawasan-kawasan utama yang berpotensi besar dan berdaya saing.

''Contohnya di kawasan Mont Kiara dan tengah-tengah kawasan segi tiga emas Kuala Lumpur kerana kediaman di kawasan ini tidak akan jatuh dan baik untuk pelaburan jangka panjang.

''Dengan pembelian kediaman, entiti-entiti terbabit bukan sahaja membantu menangani masalah pemaju, pada masa sama GLC mampu mempertahan dan menyelamatkan hak milik Bumiputera.

''Mungkin kediaman yang mahal itu tidak mampu dimiliki Bumiputera pada masa sekarang, tetapi mungkin boleh dijual pada tahun-tahun mendatang. Siapa tahu ketika itu banyak Bumiputera yang mampu,'' katanya.

Nota : Dan bagi kekawan yang lom add aku sebagai kawan FB korang.. korang kasi add aaa cari jer 'farid myvi' mudah jer.. jom kita kenal-kenal kat FB lak.. jom jom

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Adakah Kita Wajib Bayar Zakat Simpanan Tabung Haji?

Berikut adalah jawapan dari laman web Tabung Haji:

Adakah pendeposit TH wajib membayar zakat simpanan atas wang simpanannya di TH ?

Jawapan:

Wang simpanan pendeposit-pendeposit TH disatukan dalam Kumpulan Simpanan Pendeposit-pendeposit dan dijadikan sebagai modal perniagaan. Modal perniagaan ini dilabur oleh TH dalam bidang-bidang perniagaan seperti pelaburan harta tanah, bangunan, perladangan, perusahaan dan bidang-bidang lain yang halal mengikut lunas-lunas Islam. Kumpulan Wang simpanan Pendeposit ini hanya digunakan oleh TH untuk tujuan perniagaan.

TH membayar zakat perniagaan bagi pihak pendeposit dan dengan demikian pendeposit tidak perlu lagi membayar zakat simpanan ke atas wang simpanannya di TH.

Ini merupakan keputusan Persidangan Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-17 yang bersidang pada 3 May 1979 telah membincangkan Pembayaran Zakat Oleh Tabung Haji. Persidangan tersebut memutuskan:

1. Lembaga Urusan dan Tabung Haji adalah diwajibkan membayar zakat bagi pihak penyimpan-penyimpan dari wang simpanannya, dari hasil pelaburan dan dari harta yang diperniagakan serta segala keuntungan daripadanya.

2. Setelah dikeluarkan zakat oleh Lembaga Urusan dan Tabung Haji bagi pihak penyimpan-penyimpan itu, maka barulah keuntungan bersih itu dibahagi di antara penyimpan dengan Lembaga Urusan dan Tabung Haji menurut peratus yang ditentukan.

3. Lembaga Urusan dan Tabung Haji sendiri tidak diwajibkan mengeluarkan zakat dari harta yang didapatinya dari (ii) di atas.

4. Zakat tersebut hendaklah dibayar kepada Majlis Agama Islam negeri-negeri, mengikut kadar simpanan penyimpan-penyimpan di negeri masing-masing.

Nota : Dan bagi kekawan yang lom add aku sebagai kawan FB korang.. korang kasi add aaa cari jer 'farid myvi' mudah jer.. jom kita kenal-kenal kat FB lak.. jom jom

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Kalau Melabur Jangan Sampai Rugi

Malam ni nak share satu ilmu yang saya rasa baik untuk saya...dan mungkin baik juga untuk anda.

“Di mana saya patut melabur?”

“Ok kah saya melabur di sini?”

“Adakah saya membuat keputusan pelaburan yang betul?”

Barangkali itu adalah persoalan-persoalan yang sering keluar dalam pemikiran kita semua apabila kita melabur, apatah lagi kalau kita baru hendak memulakan pelaburan.

Pertama, kita kena faham prinsip asas pelaburan yang paling penting iaitu jangan rugi. Pelabur yang bijak adalah pelabur yang tahu bagaimana untuk memastikan modalnya kekal. Maksudnya, kalau pelabur itu memulakan pelaburannya sebanyak RM 100, dia mesti cuba sedaya upaya agar nilai RM 100 itu kekal.

Betul, pelaburan juga datang dengan kos. Komisyen broker, ejen, guaman, spread, cukai dan sebagainya. Ini juga mesti diambil kira oleh kita semua. Maka, sekiranya sejurus selepas kita beli sesuatu produk pelaburan dan kita dapati kita tidak boleh terus menjualnya kembali paling kurang dengan harga kos, itu bermaksud kita dalam posisi rugi. Pelaburan kita telah rugi.

Justeru, kita perlu merangka plan pelaburan yang tepat untuk memastikan kerugian awal sebegitu dapat dikurangkan ke jumlah yang paling minima.

Di Malaysia, ada 2 penanda aras yang sangat sesuai untuk kita semua. Penanda aras yang dimaksudkan adalah:

1. Kadar pulangan fixed deposit (FD) / mudharabah di bank-bank yang ketika ini dalam sekitar 3-4% setahun.

2. Kadar pulangan Tabung Haji / ASB yang ketika ini dalam sekitar 5-7%.

Sudah tentu untuk individu yang mempunyai net-worth yang tinggi dan juga institusi pelaburan adalah dengan merujuk kadar pulangan bon / sukuk yang bertaraf AAA.

Instrumen kewangan yang disebut ini adalah instrumen kewangan yang mempunyai risiko yang rendah (secara umumnya). Justeru, modal pelaburan kita selalunya kekal dan kerugian tidak berlaku dengan mudah.

Jadi sekiranya kita mahu memulakan pelaburan di tempat lain kita perlu pastikan adakah kita boleh dapat lebih dari pulangan 3% di FD / mudharabah atau lebih dari 5-7% di Tabung Haji / ASB.

Ingat, RM 100 yang kita letak di FD / mudharabah membolehkan kita mendapat RM 3 dan menjadikan nilai pelaburan kita menjadi RM 103.

Kalau kita melabur RM 100 dan setahun kemudian nilainya menjadi RM 94 misalnya, itu bermakna kita sedang kerugian dan kita perlu menilai balik pelan pelaburan kita.

Harus kita ingat, sekiranya kita tidak berjaya mendapat pulangan melebihi dua penanda aras ini secara konsisten, maka kita perlu melihat kembali pelan pelaburan kita. Adakah kita telah melabur dengan pengetahuan dan kemahiran yang betul?

Adalah lebih baik kita meletakkan sahaja duit kita dalam FD / Mudharabah, Tabung Haji / ASB kalau pelaburan kita di tempat lain sentiasa rugi.

Ingat, prinsip utama ini sentiasa, jangan rugi.


Nota : Dan bagi kekawan yang lom add aku sebagai kawan FB korang.. korang kasi add aaa cari jer 'farid myvi' mudah jer.. jom kita kenal-kenal kat FB lak.. jom jom

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Dokumen untuk Apply Loan Rumah

Dokumen untuk Apply Loan Rumah

Assalamualaikum…

Ramai klien yang aku jumpa masih kurang pasti apa dokumen yang diperlukan untuk apply loan rumah. Dokumen yang tidak lengkap hanya akan melambatkan proses untuk bank meluluskan pinjaman korang.

Di bawah ini aku senaraikan dokumen-dokumen yang perlu di hantar ke bank semasa proses permohonan pinjaman rumah:

Dokumen wajib :
- Salinan fotostat kad pengenalan /passport yang jelas
- Salinan S&P

Bekerja Makan Gaji
- 3 bulan slip gaji terkini
- Salinan penyata EPF yang terkini
- 3 bulan salinan penyata bank/saving passbook/e-statement yang terkini (akaun gaji dan akaun simpanan hasil bisnes/rumah sewa). Pastikan nama pemohon di dalam penyata tersebut atau di muka depan saving passbook.
- surat pengesahan jawatan dari majikan (jika bekerja kurang dari setahun)
- Borang EA

Bekerja Sendiri
-Borang Perakuan Pendaftaran Perniagaan (Borang D/E) bagi sole proprietorship/partnership
- Borang 9, 24, 49 untuk syarikat plc
- Borang B
- 6-8 bulan salinan penyata bank terkini syarikat
- 3 bulan salinan penyata bank terkini individu

Gaji Berdasarkan Komisyen
- 1 tahun penyata komisyen untuk mendapat average pendapatan bulanan
- 1 tahun penyata bank/saving passbook/e-statement (akaun komisyen dikreditkan)
- Borang B

Wassalam..

Nota : Dan bagi kekawan yang lom add aku sebagai kawan FB korang.. korang kasi add aaa cari jer 'farid myvi' mudah jer.. jom kita kenal-kenal kat FB lak.. jom jom

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Join Seminar Hartanah

Salam...Hari ini aku nak share dgn korang pasal seminar hartanah...bukan apa bak kata sifu or otai tanah
belajarlah sampai ke negara china. Tu sebab aku belajar pasal hartanah...nak cari ilmu baru yang boleh aku jadikan panduan
untuk aku sebagai agen ni.

Aku pegi seminar tu minggu lepas, tapi aku cakap memang berbaloi. Dengan harga seminar yang sederhana tapi pengisian
yang mantap. Dalam seminar itu aku dan kengkawan di dedahkan 3 benda nak jadi seorang pelabur. Aku bagi satu laa ya
...pelabur mesti ada ilmu. Macam mana nak cari ILMU tu ada banyak cara, antaranya datang seminar...macam aku buat, beli
buku, melabur masa, duit, baca blog, baca forum dan banyak lagi.

Walaupun seminar tu sampai larut malam, tapi tidak seorang pun yang berganjak dari tempat duduk masing-masing mendengar
sifu T menyampaikan ilmu. Semua focus 100%. Matlamat semua perserta dan saya adalah untuk KK (Kebebasan Kewangan).
Kami juga diajar 7 Jenis Passive income, ini kerana kita tidak boleh tutup minda kita pada satu passive income sahaja.
Donald Trump pun buat hartanah, buat rancangan Apprentice, dan jangan tak tahu...rancangan Miss World tu, yang telah
ditonton oleh ramai giler tu, dia yang buat dan dia juga ada buat buku.

Alhamdulillah sangat...aku dapat hadir seminar hartanah ini. Aku syorkan untuk korang juga.

Pengalaman aku la... dengan join seminar-seminar seperti ini...aku pesan pada diri aku sendiri...aku boleh AMALkan
apa yang diajarkan oleh sifu T seminar ni.

Ok laaa...jika korang rasa apa yang aku share ni baik untuk korang, jadikan lah panduan. Jika korang rasa tak berfaedah
korang buang la jauh-jauh.

Ok...salam


Nota : Dan bagi kekawan yang lom add aku sebagai kawan FB korang.. korang kasi add aaa cari jer 'farid myvi' mudah jer.. jom kita kenal-kenal kat FB lak.. jom jom

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS